19/01/2016

Rasa hati Ini..



Alhamdulillah bersyukur pada ALLAH SWT atas nikmat dan kelangsungan hidup kita pada hari ini atas izin-NYA. Semoga hari-hari yg mendatang akan lebih baik dan lebih bermakna buat kita semua..

Cuaca mmg agak panas disini ekoran el nino yg dilaporkan terkuat sejak 1998 berlaku lagi dari Jan - Mac 2016 ni. Mmg berpeluh2 setiap hari peluh yg luar biasa awal pagi pun yg sepatutnya sejuk nyaman rasanya sudah terasa panas. Apatah lagi matahari naik ke tengahari....bahang sgt terasa terpaksa juga on aircond dalam rumah sbb peluh mencurah2 mcm air hujan heheheee....cobaan, panas dunia. Peringatan akan panasnya api neraka lebih dasyat dari ini...

Senyum tak perlu kata apa-apa.....

Senyum dan redha...fahami ini adalah rencah kehidupan yg telah Allah susunkan buat kita penghuni alam. Sama seperti org lain...aku juga mencuba yg terbaik memperbaiki diri ini, dari seorang yg sgt payah dan malas menunaikan solat lima waktu, aku didik hati ini utk cuba lakukan solat lima waktu itu tanpa tertinggal satu waktu pun. Yes..am trying harder sbb aku bukannya membesar dgn persekitaran solat lima waktu sehari. Aku mencuba sebaik-baiknya, walau berat dan payah tapi aku paksa, ya mmg yg baik itu kita kena paksa diri utk melakukannya dan even dalam keterpaksaan itu aku kihlas melakukannya kerana aku mahukan perubahan dlm catatan hiudpku...aku adalah contoh kepada anak-anak ku..mereka cenderung mengikut apa yg aku lakukan...aku solat makan mereka pun solat. Suami ku yg tak pernah tinggal solat tidak pernah menjadi ikutan anak-anak. Pelik kan???? itu lah namanya pengaruh ibu itu lebih besar dari ayah dalam sebuah institusi keluarga...baik acuan si ibu maka cantik lah hasilnya buruk acuan si ibu makan celanya hasilnya...

Selagi bernyawa dan diberikan kesihatan yg baik...inshaaAllah akan ku didik anak2 ini agar menjadi anak2 yg soleh dan solehah anak2 yang bakal berjaya ilmu dunia dan ilmu akhirat. 
Kerana merekalah saham aku dan suami bila kami sudah tiada lagi di dunia ini...mereka lah harapan kami mendoakan dan memberi pahala bila mana badan sudah kaku di timbus tanah, putuslah dan tinggal lah segala yg ada didunia. Hanya amal ibadah, sedekah jariah dan doa dari anak yg soleh. 

Bila difikir-fikirkan dunia ini..tiada apa yg kekal. Sihat walafiat tidak menjanjikan kita akan melihat sang mentari keeseokan hari manakala sakit tidak memutuskan kita akan pergi selagi ada usaha dan tawakal yg boleh menyembuhkan dgn izin Allah..

Dalam meneruskan kehidupan di muka bumi Tuhan ini aku fahami dan mnegerti..HIDUP  JANGAN TERLALU CEREWET. Hidup seadanya, terima apa ada seadanya dan mensyukuri nikmat yg diberikan tanpa membazirkannya. Maka Allah SWT akan lebih merahmati kehidupan kita....

Aku belajar menerima apa yg aku ada, apa yg aku tiada aku tdk pernah terfikir utk mengejarnya. Kerana aku tahu mana kaca mana permata yg boleh menjamin ku di alam barzakh bukannya yg mengangkat ku di alam dunia yg menyaksikan kehidupan itu sia-sia tanpa SOLATnya..




No comments:

Post a Comment